مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 آذر 1399 ساعت 05:552020-12-20اجتماعي

طولانی ترین شب سال را سنگ شیشه عمرمان نکنیم


سال ها و قرن هاست که خانواده های ایرانی شب یلدا را جشن گرفته و دور هم جمع می شوند، اما امسال و با حضور مهمان ناخوانده کرونا این شب زیبا را تبدیل به سنگی بر شیشه عمر خود و عزیزانمان نکنیم.

- ایسنا/گیلان سال ها و قرن هاست که خانواده های ایرانی شب یلدا را جشن گرفته و دور هم جمع می شوند، اما امسال و با حضور مهمان ناخوانده کرونا این شب زیبا را تبدیل به سنگی بر شیشه عمر خود و عزیزانمان نکنیم.

یلدا برگرفته از واژه سریانی به معنای زایش است و شب چله هم که مترادف شب یلداست از آن روست که چهل روز اول زمستان را چله بزرگ و بیست روز بعد از آن را چله کوچک نامیده اند.

ابوریحان بیرونی از این جشن با نام میلاد اکبر نام برده و منظور از آن را میلاد خورشید دانسته است.

در آثارالباقیه بیرونی، از روز اول دی ماه با عنوان خور نیز یاد و در قانون مسعودی نسخه موزه بریتانیا در لندن، خُره روز ثبت شده؛ اگرچه در برخی منابع دیگر خرم روز نامیده می شود.

و سال ها و قرن هاست که خانواده های ایرانی شب یلدا را جشن گرفته و دور هم جمع می شوند و از جمله آیین مرسوم این شب تزیین سفره یلدا با انواع میوه از جمله مهمترین آن انار و هندوانه و تنقلات است و پس از سرو تنقلات، شاهنامه می خوانند و علاوه بر قصه گویی بزرگان خانواده به نیت رسیدن به آرزوهای خوبشان به دیوان حافط تف


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

طولانی ترین شب سال را سنگ شیشه عمرمان نکنیم

طولانی ترین شب سال را سنگ شیشه عمرمان نکنیم